Op 25 januari van dit jaar liet ik een eerdere versie zien van “Sam”. Ik was er toen tevreden over, maar toch niet helemaal. Te koud van kleur en wat te donker van toonwaarde. Hierdoor was het werkje alleen om aan te zien bij goede belichting. Was de belichting niet optimaal, dan zag je vooral veel grijs en viel het gezicht bijna weg. 

Na een paar maanden heb ik het werkje toch weer opgepakt. Waar de tegels en het bad eerst veel grijzer waren heb ik de toonwaarde een stap lichter gemaakt en het tint wat opgewarmd met oker. Daarna heb ik iets vergelijkbaars gedaan in de lichtere  delen van het gezicht en het lijfje. Als laatste heb ik de ogen wat meer uitgewerkt. Veel beter zo! 

Sam versie 1
Eerste versie
Sam in bad 2 - 2021 - Olie op linnen, 30 x 40 (ntk)
Tweede versie

Een gesprek op facebook dat ik wil onthouden: 

Tiny de Bruin
Hallo Robert, beide Sammen zijn mooi. De kleur is idd warmer, maar nu zijn de lijnen (schaduwen) in haar gezichtje veel harder. Het wazige van de eerste foto spreekt mij enorm aan. Ik heb niet genoeg verstand van realisme om te weten hoe je de zachte lijnen kunt bewaren met een meer warmere toon, maar dat vind ik jammer aan de tweede.

Ah! Dat is een waardevolle opmerking. Marion, mijn partner, maakt die opmerking ook vaak bij mijn portretten. Ik ga er eens even over nadenken

Robert van Beek
Ik heb er nog weer eens goed naar gekeken. De oorzaak van wat je benoemd is dat de toonwaarde verschillen tussen de lichte en donkere delen in het gezicht zijn toegenomen. Ik heb heel weinig in aan de toonwaarde in de donkere partijen gedaan terwijl ik de toonwaarde in de lichtere partijen heb verhoogd. Dat is wat je ziet denk ik. Ik houd er zelf wel van. Het portret wordt er krachtiger door. Maar is dat bij dit jonge meisje wel nodig? Misschien niet. Het portret is daardoor niet meer zo teer. Een kwestie van smaak ook misschien. Als ik het effect dat je benoemt had willen behouden had ik ook de schaduwpartijen mee op moeten lichten. De tonale verschillen niet groter moeten laten worden.

Tiny de Bruin
Heb even op je tijdlijn gekeken. Vind het bij het portret van Marion (in tegenstelling tot haar???) prima. Het komt denk ik omdat het een kind is dat ik het jammer vind.

Robert van Beek
mee eens ja 

Robert van Beek
Kortom, ik heb er nu niet vooraf over nagedacht. Dat is een leer voor de volgende keer: welke sfeer of welke emotie, temperament zo je wil, wil ik aan de beschouwer overbrengen? Nogmaals dank voor je feedback. Het heeft me aan het denken gezet en daar worden de portretten alleen maar beter van denk ik.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.